Selasa, 18 Januari 2011

KENALI PERMAINAN LIAN - MELEKIT TANGAN DEN

Sticky Hand vs Pelampas
(Equally great)

Bila berbicara tetang perkara ini kita petik kata ha simpul or ha lurus "bila tangan sudah bermata"
sticky hand ini terkenal dalam latihan win chun dan seperti yang kita maklum banyak permainan di negara china adalah permainan yg boleh den katakan permainan buah pukul.
(sila layari blog juhan laksamana for this info)

latihan yang diberikan dalam warming up lian padukan mungkin sedikit berbeza dengan latihan di dalam win chun namun kesan jangka masa panjang bagi pelatih lian padukan adalah sama.

Di mana pelatih dapat membaca gerakan seterusnya pihak lawan berdasarkan motion gerak tubuh badan itu sendiri, ini adalah bersamaan dengan konsep latihan sticky hand di dalam win chun.

Kedudukan perisai dalam keadaan simpan, adalah kedudukan bersedia pelatih, di ajar agar sentiasa mempertahankan wajah (baik bagi mereka yang rasa kacak)
pelatih juga dia ajar cara untuk mengambil kesempatan atau curi, dalam memukul.

Kelebihan bagi mereka yang dapat membaca gerak lawan sebelum lawan bergerak amatlah besar, mungkin ini adalah maksud yang tertulis di dalam nukil lian padukan yang telah turun temurun diamalkan oleh pendekar buah pukul.

Membaca pergerakan pihak lawan dengan cara sentuhan adalah teknik yang effective, macam iklan BABY OIL tu 5 minit sentuhan lebih bermakna dari 10 minit kata2 (rasa denlah)

Lian padukan bermain secara rapat dengan lawannya maka kesilapan membaca gerak lawan akan mengakibatkan kita pula yang menjadi mangsa serangan lawan. setiap pukulan yang kita berikan yang ditepis pihak lawan akan memberikan satu motion pergerakan atau alunan pergerakan.

melalui alunan ini kita dapat meneka atau menjangka bentuk dan arah serangan yang seterusnya atau mencipta serangan yang bertentangan dengan motion tersebut untuk mengacah pihak lawan seterusnya menjalankan serangan.

latihan-latihan atau lebih dikenali sebagai lian yang terdiri dari lian 1 hingga 16 mampu melatih pelatih dalam menjangka pergerakan dari segi serangan mahu pun pertahanan. Inilah konsep lian padukan again mengikut apa yang den rasa dan alami (pengalaman peribadi) yang mana permaian di dalam lian padukan ini mengambil kira semua aspek kelemahan lawan dalam lawan menyerang tau pun lawan sedang bertahan.

Dalam kehebatan, kami diajar bahawa kita bukanlah hebat, jadi kita perlu bekerja keras dan lebih keras seperti sebelum nak ambil muka kita ambil dulu tangan dan kaki baru muka diserahkan (sila fahami kata ini).

Lian padukan melatih tubuh kita agar ia mampu bergerak sendiri mengikut keperluan semasa, dimana tanpa perlu merancang tubuh kita mampu menjalankan tugasnya inilah yang dikatakan sebagai muscle memory (rasanya ha simpul ada sentuh tetang konsep ini)

Tiada satu perkara yang ultimate di dalam dunia ini tiada konsep sekali tumbuk dah tumbang, sekali gerak 10 tumbang. Semua adalah melalui latihan latihan dan latihan dengan latihan yang betul ia mampu merangsang kemahiran kita. dan melalui latihan lah kita mampu menjadi hebat





Jika berminat atau ingin tahu dengan lebih lanjut tentang keunikan permaian buah pukul Lian Padukan, boleh hadir dimana2 gelanggang kami yang berada di tempat anda.


penulisan adalah berdasarkan pengalaman peribadi penulis

Tiada ulasan:

Catat Ulasan